Zmienne powłoki nie posiadają ustalonego typu jak np. char
czy int
w C.
Rodzaje zmiennych powłoki
Rozróżniamy trzy rodzaje zmiennych:
- wewnętrzne – definiowane przez system, tylko do odczytu np.
$#
- środowiskowe – będące częścią środowiska systemu, mogą być modyfikowane w skryptach np.
$USER
- definiowane przez użytkownika – definiowane wewnątrz skryptu.
Przypisywanie wartości zmiennym
Wartości do zmiennych przypisujemy za pomocą znaku =
przy czym po żadnej stronie tego znaku nie może być spacji np.
a=3
Aby przypisać wynik wywołania jakiegoś polecenia do zmiennej należy polecenie to ująć w lewe apostrofy ``
np.
sc=`pwd`
Odczytywanie wartości zmiennej
Wartość zmiennej odczytujemy dodając przed jej nazwą znak dolara np. aby nadać zmiennej b wartość zmiennej a należy:
b=$a
Zmienne wewnętrzne
Zmienne wewnętrzne : | |
$# |
liczba parametrów wiersza poleceń, przekazanych do programu |
$? |
kod zwrócony przez ostatnio zakończony program lub polecenie |
$* |
łańcuch zawierający wszystkie parametry linii poleceń (jako jeden parametr/słowo ze spacjami) |
$@ |
wszystkie parametry linii poleceń jako oddzielne słowa |
$1 |
pierwszy parametr podany do skryptu, $2 to drugi itd. |
Spis treści
W kursie ukazały się następujące części: